söndag 23 november 2014

Suhonens svikna förhoppningar



I SVT:s go´kväll i fredags recenserades Daniel Suhonens bok ”Partiledaren som klev in från kylan” i positiva ordalag. Jag har hunnit en bra bit in i den över femhundra sidor tjocka boken ”om Juholts fall och den nya politiken” och visst ger den oss spännande inblickar i den här turbulenta epoken i socialdemokraternas historia. Boken är välskriven och dokumentationen omfattande. Sanningshalten i det interna materialet kan jag inte uttala mig om.

Men handlar boken egentligen inte mer om Suhonens egen betydelse än Juholts tillkortakommanden? Go´kvälls enda något negativa omdöme om boken är att författaren ibland ”ställer sig själv i centrum.” Som jag ser det är det en rejäl underdrift. När Suhonen t.ex. berömmer Juholts anföranden som enligt författaren får applåderna att smattra och tårarna att rinna följs texten ofta av information om vem som ligger bakom de publikknipande formuleringarna, nämligen Daniel Suhonen.

Och när boken handlar om privata alternativ i välfärden får jag en känsla av att det gäller mer Suhonens egen totala misstro mot sådan verksamhet än om Juholts uppfattning.

Jag undrar om inte Suhonens kritik av ledande partimedlemmar delvis grundar sig på den egna besvikelsen, besvikelsen över att Juholts fall samtidigt begränsade författarens möjlighet att få genomslag för sina egna idéer? I så fall speglar kanske min rubrik bokens innehåll bättre än originalet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar