söndag 7 juni 2015

Om två dramatiska nätter och iskalla tågkupéer.



Nuvarande opinionssiffror väcker minnen från min tid i riksdagen, minnen som innehåller en hel del dramatik. När jag började veckopendla från Falkenberg till Stockholm efter valet 1979 hade jag visserligen inte räknat med att min tid i parlamentet skulle komma att pågå i närmare tjugo år, men jag hade å andra sidan inte trott att den skulle ta slut efter tre…

Min första valvaka blev en riktig rysare. Folkpartiets siffror då var visserligen något bättre än vad dagens mätningar visar men mitt eget hallandsmandat var helt klart i riskzonen. Under kvällen och natten var jag ibland inne och ibland ute ur riksdagen, oftast ute.
Strax efter midnatt var tendensen klar, jag skulle få återgå till att tillverka trappinredningar för småhusindustrin. Och nattåget, med avgång 21.15 från Falkenbergs station och ankomst till Stockholms Central 06.42, den resan hade jag gjort för sista gången, den som gick via Hässleholm där vagnen inte helt ljudlöst växlades om till ett annat tåg. Jag har ett minne av att temperaturen i kupén vintertid var antingen runt nollan eller plus 40 beroende på om värmen fungerade eller inte, något sätt att reglera den fanns inte. Men det var en parantes…

 En reporter från Halmstad, jag minns inte om det var Radio Halland eller Hallandsposten, var hemma vid ettiden på valnatten och gjorde en ”avskedsintervju.” Familjen hade också gett upp och gått och lagt sig. Mattias, 8, var mest ledsen. Själv ville jag ändå vänta lite till, det var trots allt inte helt klart. Någon timma senare ringde en nu något förvirrad och förmodligen ganska trött reporter. På väg hem till Halmstad hade hon fått besked från redaktionen att Eirefelt nu verkar ha klarat sin riksdagsplats. ”Du måste åka tillbaka och göra om intervjun.” Jag hade till slut fått folkpartiets 21:a och sista mandat.

Min nästa valvaka blev också dramatisk men på ett betydligt mer positivt sätt. Under mandatperioden hade en konsekvent förd socialliberal politik återgett folkpartiet förtroendet i väljarkåren. Ändå överträffade resultatet i valet 1985 alla förväntningar. Partiets 21 mandat ökade till 51 och vi fick två mandat i Halland.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar