måndag 7 mars 2016

Bandyminnen från bandylänet



Just under mina år i Gävleborg tog lag från länet hem samtliga SM-finaler i herrbandy.  Detta kan väl knappast vara en tillfällighet, tänkte jag utan att riktigt kunna sätta fingret på vad min insats skulle ha kunnat bestå av. Jag har fortfarande inte hittat någon koppling. Tyvärr, en sådan hade sett bra ut på min meritlista…

Men faktum är att under åren 2002-2007 vann Sandviken två gånger och Edsbyn fyra.  Västerås förlorade finalen på Studenternas i Upsala ett av åren, Hammarby fick stryka på foten vid fyra tillfällen. 2005 vann Edsbyn över SAIK i ett rent länsderby.
Jag minns särskilt en dramatisk upphämtning av Edsbyn mot Hammarby 2004 och naturligtvis det laddade länsderbyt året därefter.

Även om segerraden brutits dominerar fortfarande Gästrikland/Hälsingland svensk bandy och det har blivit fler SM-guld därefter.  I år har SAIK och Bollnäs chansen i varsin semifinal och det är dags för ett nytt länsderby i finalen. Go for it!

Jag har många andra minnen från bandyn, inte minst från World Cup i Ljusdal, sena kvällsmatcher med dramatik både i väder och på plan.

Ett annorlunda och något diffust minne är från Edsbyn. Sveriges första inomhusarena för bandy växte fram i den takt man fick privat finansiering, ett mycket sympatiskt tillvägagångssätt. Men det bidrog till att när kung Carl Gustaf i september 2003 skulle inviga arenan var taket klart men däremot inte väggarna. På det som skulle bli spelplanen låg det fint stenmjöl. Invigningen ägde rum på ett podium med stora blomsterarrangemang i fonden.
Det arrangörerna inte hade räknat med var att det kunde börja blåsa, men det kunde det. Inte stormstyrka precis men tillräckligt för att arenan skulle bli som en vindtunnel. Stora blomsteruppsättningar blåste om kull och stenmjölet yrde. Kungens mörka kostym antog snabbt en mer sommaranpassad grå nyans.   Men den lätt surrealistiska situationen snarare ökade trivseln och det högtidliga programmet kunde fullföljas med smärre justeringar men utan några som helst sura miner.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar