söndag 4 oktober 2015

Låt Falcon Alkoholfri Arena bli vad den heter.



Namnet på Falkenbergs nya fotbollsarena, Falcon Alkoholfri Arena, väckte en viss munterhet när det tillkännagavs men jag tycker inte namnet är konstigare än många andra. Guldfågeln Arena istället för anrika Fredrikskans i Kalmar eller för den delen TELE 2 Arena är knappast något att yvas över. Hade det varit ekonomiskt möjligt, det är det nog tyvärr inte, borde vi valt Falkenberg Arena efter förebild från bl.a. Borås. Men så ser verkligheten ut och nu har vi chans att göra något annorlunda och positivt av namnvalet.
Det må vara ”tankar om det otänkbara” men varför inte låta vår arena bli vad den heter, alltså alkoholfri. Jag tycker inte det är självklart att man under ett par timmars idrottsarrangemang nödvändigtvis måste ha tillgång till alkohol. Jag är medveten om att detta inte är något problem på Falkenbergs IP och säkert inte kommer att bli det på den nya arenan heller. Men det skulle bli en markering, inte bara mot alkoholanvändning i idrottsammanhang, utan Indirekt också mot en supporterkultur som håller på att helt spåra ur. Det är svårt att tro att det bedrövliga som händer i samband med framförallt några av storstadsklubbarnas matcher skulle vara frikopplat från ”alkoholhaltiga drycker.” Eller är det möjligt att vara så urbota korkad i nyktert tillstånd?
 Jag tror dessutom att ett beslut om nolltolerans skulle väcka positiv uppmärksamhet och gagna såväl klubben som kommunen och sponsorerna.
Jag kan höra invändningarna. ”Det betyder minskade inkomster.” Det gör det förmodligen, jag vet inte i vilken omfattning. Men hamburgaren skulle nog smaka bra också tillsammans med alkoholfri öl och kanske skulle nya sponsorer, t.ex. matvarujättarna, bli mer intresserade. Vi märker nu hur ansvarskännande sponsorer till berörda klubbar börjar dra öronen åt sig, man vill inte förknippas med idrottens avarter.
”Sponsorerna måste få bjuda sina gäster på ett glas öl” kan jag också höra. Men jag tvivlar på att någon skulle avstå från matchen för att man fick nöja sig med en fika i pausen. Eller för den delen en alkoholfri ölvariant. Bland andra Systembolaget vittnar om ett ökat intresse för öl med lägre alkoholhalt och flera internationella bryggerier lanserar alkoholfria ölsorter. Det borde vara naturligt att haka på den trenden.

Så varför inte göra en dygd av nödvändigheten. Låt namnet bli en markering för positiva idrottsupplevelser. Låt Falcon Alkolfri Arena bli vad den heter!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar