Nu höjs på nytt röster för
att minska antalet lag i fotbollsallsvenskan. Åskådarna måste bli fler,
ekonomin säkerställas och spelkvalitén höjas lyder argumenten. Och då, menar man, finns inte utrymme för
”kusiner från landet” som t.ex. Ljungskile, Mjällby, Åtvidaberg eller Falkenberg.
Jag tycker det finns starka
skäl att ifrågasätta ett sådant resonemang. Med en minskning till tio lag, som
är ett av förslagen, skulle allsvenskan komma att domineras av lag från
Stockholm, Göteborg och Malmö. Elfsborg från Borås och HIF från Helsingborg
skulle kanske kvala in men sedan riskerar repet att dras också för lag som t.ex.
Kalmar, Halmstad, Örebro, Norrköping och Gävle. Högst ett par lag i den kategorin
skulle klara kraven.
Få lag som möts ofta på stora
arenor och med mycket publik tycks vara receptet. Förutom säkrad ekonomi skulle
resultatet bli bättre spel och chanserna skulle öka att nå internationella
framgångar.
Jag tror det är feltänkt. För att nå dit krävs
istället en större bredd, fler klubbar runt om i landet som kan fånga upp och
utveckla talanger, och det behövs mångfald när det gäller träningsmetoder och
spelidéer. Fyra eller tjugofyra tusen på läktaren är inte avgörande. Hammarbys
fantastiska publiksiffror har inte garanterat framgångar på plan, det tog fem
år innan man lyckades ta sig tillbaka till allsvenskan.
En välskött ekonomi där
klubbarna ”rättar mun efter matsäcken” är ett berättigat krav, det måste finnas
täckning för spelarköp och löner. Men brister på det området finns i såväl små
som stora föreningar.
Jag ifrågasätter också att
fotbollspubliken i kungliga huvudstaden skulle jubla över möjligheten att se
Djurgården – AIK fyra gånger per säsong. Även om det kan ske på en flådig arena
med VIP-utrymmen och med ett tak som, i bästa fall och med bra
långtidsprognoser från SMHI, kan vecklas ut för att skydda spelare, publik och
en regnkänslig gräsmatta.
Ett kommunalråd i Norrbotten
hade för ett antal år sedan bjudit in företrädare för flygplatsmyndigheten för
att försöka utverka stöd för en ny flygplats. En sådan skulle bli lönsam för
alla parter, hävdade han, men fick inget gehör.
Det är inte motiverat, sa myndighetspersonen. Och för övrigt är det bara
Arlanda av alla Sveriges flygplatser som lönar sig, fortsatte han. Ett något
irriterat kommunalråd avslutade diskussionen med att konstatera: ”Det är bra,
då kan ni ju hålla på och flyga upp och ner där.”
Konstaterandet kan med lite fantasi överföras till ovanstående diskussion. För övrigt, och i all
blygsamhet, erinras om att Falkenberg slog AIK med klara 4-1 förra säsongen och
vann dessutom över både Djurgården och Brommapojkarna.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar